Tuesday, January 4, 2011

Pernah tak anda mendengar sajian ‘ikan sambilang salai’? kalau ada antara anda yang belum mengetahuinya tentangnya, saya ingin berkongsi dengan anda semua mengenainya.  

Ada orang yang mengaitkan sajian ini dengan satu jenis makanan ini yang dipanggil ‘ masak lemak cili api ikan sembilang salai’. Mungkin ada antara anda yang pernah merasai makanan ini dan mungkin tidak. Mungkin ada yang ingin bertanya macam mana ingin mendapatkan ikan sembilang salai ini? Saya ada satu cadangan mengenainya.

Terdapat sebuah gerai yang menjual ikan sembilang salai ini ketika saya dan keluarga saya berada di Negeri Sembilan. Tapi, saya tak dapat nak beri secara terperinci di mana gerai itu berada. Yang pastinya, gerai yang saya maksudkan ini terletak dalam kawasan antara Pedas dengan Linggi di Negeri Sembilan.

Inilah gerai yang saya maksudkan:  

Ibu saya sedang membeli ikan sembilang daripada pemilik gerai.


.
Inilah rupa ikan sembilang yang sedang disalai 

Bagi anda yang ingin mencari gerai yang saya maksudkan ini, bolehlah ke Linggi, Negeri Sembilan. Sekiranya anda menggunakan Lebuhraya Utara-Selatan, anda hanya perlu masuk susur keluar ke Linggi, Negeri Sembilan. Saya tak berapa nak ingat berapa nombor Exit itu. Sesudah keluar dari Plaza Tol Linggi, cari papan tanda yang menghala ke Linggi. Ikut papan tanda yang ada. Dalam masa 5-7 minit dari situ, anda mungkin boleh nampak gerai yang saya maksudkan dalam gambar itu. Selamat Mencari.

No comments:

Post a Comment